'Taalonderwijs via tablets voegt zoveel meer toe'

Mei 2018
Is taalonderwijs via tablets een positieve ontwikkeling voor leerlingen en leerkrachten? Esther Verburg en Wendy Ammerlaan van basisschool De Vlieger menen van wel. Esther: 'We kunnen nu nog beter inspelen op de behoefte van elk kind.'
Basisschool De Vlieger maakt sinds 2016 gebruik van tablets. Eerst in de groepen 4 en 5 en sinds dit schooljaar werken ook de leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 met Gynzy op de iPad. “Wij kozen voor het softwareprogramma Gynzy omdat het vernieuwend is en continu in ontwikkeling”, zegt adjunct-directeur Esther Verburg. “En we kregen de iPads erbij. Dat biedt zoveel meer mogelijkheden, dan wanneer je alleen een softwareprogramma aanschaft”, vult Wendy Ammerlaan aan die tot vorig jaar voor de klas stond en nu als intern begeleider op de school werkt.
 
21st century skills
“We zijn gestart met taalonderwijs op de tablet omdat we onze leerlingen de 21st century skills goed willen leren”, zegt Ammerlaan. “Een andere reden is dat je nog beter kunt inspelen op de behoefte van elk kind. Wanneer de leerlingen bijvoorbeeld met een spellingopdracht bezig zijn op hun tablet, dan heeft de leerkracht op zijn of haar scherm een live overzicht van hoe de kinderen presteren. Je kunt dus direct hulp bieden als dat nodig is. Aan rode, oranje, grijze of groene bolletjes achter de naam van een kind zie je hoe het vordert.”
 


De leerlingen van De Vlieger krijgen spelling, woordenschat, grammatica en soms ook stelopdrachten op de iPad. Esther: “Zij kunnen erop oefenen en opdrachten uitwerken. De verwerking gaat automatisch waardoor de leerkrachten geen correctiewerk hebben. Zo is er meer tijd voor het geven van instructies en individuele feedback. Ook kan elk kind op zijn eigen niveau werken, hoe beter het gaat, des te zwaarder wordt de opdracht. Andersom daalt de zwaarte van de taak als een leerling er moeite mee heeft.”
Ook de leerlingen zijn positief over tabletonderwijs. Wendy Ammerlaan: “De kinderen vinden het leuk om op deze manier te leren, waardoor de betrokkenheid groter is. Ze kunnen op hun eigen niveau werken en als ze opdrachten goed uitvoeren, krijgen ze een beloning in de vorm van een kroontje of een sterretje. Ze zien direct resultaat.”
 
Bugs in de software
Het gebruik van de tablets wordt door de leerlingen en leerkrachten over het algemeen positief ervaren. Toch zien Esther en Wendy ook wel minpunten. Wendy: “Er zitten nog regelmatig bugs in de software van Gynzy waardoor bijvoorbeeld woorden niet goed worden uitgesproken en de luisteropdrachten soms lastig te verstaan zijn. Sommige opdrachten voor groep 4 waren van een te hoog niveau. Een ander nadeel is dat je niet ziet op welk niveau de leerlingen werken wanneer ze opdrachten uitwerken. Alleen of het ze goed of slecht afgaat. Tegelijkertijd staat Gynzy wel open voor feedback en werken ze continu aan betere en uitgebreidere software.”
 
Op De Vlieger wordt ook nog ‘ouderwets’ met pen en papier gewerkt. Esther Verburg: “Het blijft natuurlijk heel belangrijk dat je kunt schrijven, dat is essentieel voor de motorische ontwikkeling, de bladoriëntatie en je geheugen. Daarom maken de kinderen ook stijlopdrachten, dictees en stelopdrachten in een schriftje. En voor lezen hebben we ook nog echte boeken.”
 
Grotere wereld
Toch is na amper twee jaar de iPad niet meer weg te denken van De Vlieger. Esther Verburg: “Het biedt zoveel meer mogelijkheden. De leerlingen gebruiken het voor nieuwsbegrip, het uitvoeren van geschiedenisopdrachten over bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog, wereldoriëntatie, maar ook voor het doen van spelletjes, fotograferen en filmen en interactieve klassikale opdrachten met gebruik van het digibord. Het maakt de wereld van onze leerlingen zoveel groter!” 
 
Tekst: Sietske Arkenau
Beeld: Lou Wolfs