Een goede leerkracht maakt een gewone les speciaal

December 2018
Elke leerkracht in het basisonderwijs heeft een eigen werkwijze en opvattingen over hoe hij het beste kan bijdragen aan de toekomst van zijn leerlingen. Wat vinden de leerlingen er zelf van?
Het is woensdagochtend als Katja (9), Efva (9), Luise (10) en Xavi (9) uit groep 4/5/6 van de J.H. Snijdersschool in Rijswijk enthousiast hun mening geven. De leerlingen van Priscilla de Roo hebben een duidelijk beeld van wat een goede leerkracht is. De drie meisjes en jongen hebben ‘al hun hele leven les van juf Priscilla’. De Roo is namelijk van de onderbouw naar de middenbouw overgestapt en de school werkt met combinatieklassen. Maar de leerlingen hebben ook les van andere juffen en meesters en kunnen de leerkrachten dan ook vergelijken.
 
Humor
Het eerste dat ter sprake komt, is humor. Volgens de vier kinderen is dat onmisbaar in de klas. “Grapjes maken is heel belangrijk”, begint Katja, “dat maakt school leuk, je moet niet alleen maar leren.” Xavi is het daar roerend mee eens: “Juf Priscilla haalt grapjes uit en lacht ook mee als wij grapjes maken. Onze andere juf lacht ook wel mee, maar die zegt sneller dat het genoeg is.” Luise: “Maar dat is soms wel nodig, want we moeten ook leren en serieus zijn.”
 
Buiten leren
Volgens deze groep 6-leerlingen verraadt ook de manier van lesgeven of een leerkracht goed is. Xavi: “Juf Priscilla maakt een gewone les speciaal. Met rekenen gaan we wel eens naar buiten. Dan leren we bijvoorbeeld rekenen door auto’s en scooters te turven.”
 


Daarnaast is geduld en de manier van uitleggen volgens de leerlingen belangrijk. Bijvoorbeeld door je als leerkracht zoveel mogelijk in te leven in de belevingswereld van kinderen. “Wanneer je een keer iets niet snapt, legt onze juf het gewoon nog een keer uit. Ze is heel geduldig en bedenkt leuke manieren zodat we het wel begrijpen. Bijvoorbeeld bij rekenen leerden we over delen, dan gebruikt ze snoepjes in haar voorbeelden. Kinderen begrijpen dat”, zegt Luise enthousiast.
 
Elk kind is anders
Rekening houden met de verschillende kinderen in de klas is zeker een meerwaarde. Katja: “Iemand in onze klas is slechtziend. Met topo print de juf aangepaste kaarten voor haar uit. Dan kan zij het beter zien. We waren ook een keer ‘blind voor een dag’. Met speciale brillen zagen we toen ook heel weinig. Dan weet je beter hoe het voor haar is. En we hebben een meisje met dyslexie, die krijgt soms andere taakjes en we mogen helpen met opdrachten voorlezen als ze het niet goed begrijpt.” Efva: “En bij pesten grijpt ze meteen in, de kinderen die ruzie hebben, moeten dan apart met de juf en het uitpraten. Of we lossen het met de hele klas op.” 
 
Zelfvertrouwen
Wat de leerlingen in de groep van Priscilla de Roo volgens Xavi ook leren, is dat je niet aan jezelf moet twijfelen. “Vaak weet je wel wat het goede antwoord is, daar moet je op vertrouwen. En als het mis is, geeft dat niet. Volgens de juf mag je fouten maken.” Luise Katja en Efva zijn het daar mee eens: “Van fouten maken leer je!”
 
Creativiteit
Creativiteit is daarnaast onmisbaar volgens de scholieren, Efva: “We leren nu over het heelal. Die lessen zijn extra leuk, omdat we zelf planeten maken, van papier-maché.” Xavi: “En we gaan ons eigen Sinterklaasjournaal maken en kruidnoten bakken. We hadden het bedacht, zelf ouders gevraagd om te helpen en juf Priscilla is gelijk gaan regelen dat we het in het kooklokaal kunnen doen. Ze doet meteen wat ze zegt, ze wacht niet. Dat is goed.” Ook rond andere feestdagen bedenkt de leerkracht van groep 6 leuke manieren om er aandacht aan te besteden. Efva: “Met Valentijnsdag maakt iedereen voor een ander in de klas een gedicht over wat je leuk of goed aan de ander vindt.”
 
Juf of meester
Ondanks dat ze 'al hun hele leven’ bij juf Priscilla in de klas zitten, hoeven ze niet per se een meester. Al bevalt de afwisseling ook. Katja: “Soms geeft er wel eens een meester les. Dat is wel leuk. Bij het voorlezen mag je tekenen, bij onze juf niet en dat is saai.” Xavi: “En een meester speelt mee op het schoolplein, hij doet mee met tikkertje en kent allemaal sportspelletjes. Een juf kletst vooral.” Maar al met al zijn Katja, Efva, Xavi en Luise dik tevreden met hun creatieve juf.
 
Tekst Sietske Arkenau
Fotografie Lou Wolfs